Re-design Wouter Witzel centrische vlinderkleppen

Graag introduceren wij een verbeterde lijn centrische vlinderkleppen met vaste voering van ons zusterbedrijf Wouter Witzel uit Losser. 06-02-2024

AVK streeft er continu naar om haar producten verder te optimaliseren om zo efficiënt en duurzaam mogelijke oplossingen aan te kunnen bieden. De Eurovalve serie vlinderkleppen is verbeterd qua design, materialen en toepassing om zo te kunnen voldoen aan de laatste internationale normeringen en bovendien uw total cost of ownership te kunnen verlagen. De nieuwe EV-i lijn is onder andere voorzien van nieuwe asmaten, een Hexagon as-klepblad, een nieuw anti-blow-out ontwerp, een verbeterd afdichtingsprofiel en rubberdikte en een typeplaatje. Hieronder geven we nadere uitleg over alle voordelen en optimalisaties.    

Asmaten 

De asmaten van de nieuwe EV-i serie zijn ontwikkeld om te voldoen aan de gangbare normering voor aandrijvingen, zowel ISO als DIN.

Hexagon as-klepblad verbinding

De conische pen verbinding die het klepblad met de as verbindt wordt vervangen door een spelingsvrije hexagon (zeskantige) verbinding. Dit biedt de volgende voordelen: 

  • Minder kleponderdelen komen in contact met het medium
  • De assemblage van de klep gebeurt zonder enige bewerking
  • Het klepblad en de as kunnen, indien nodig, zonder speciaal gereedschap vervangen worden 
  • Voldoet aan ontwerpnormen als een pen verbinding niet voorgeschreven is
  • Verschillende oppervlaktebehandelingen van het klepblad zijn mogelijk, zonder consequenties voor de verbinding.

Eén type huis met montage oren

De wafer en semi-lugged types EVS en EVBS tot DN350 worden vervangen voor één type klephuis van nodulair gietijzer (EVCS-i). Dit nieuwe universele type is voorzien van montage oren voor een gemakkelijke installatie op of tussen flenzen met PN6/10/16 en ASME B16.47- Class 150. 

Nog betere afdichting, lage draaimomenten

Het huis van de vlinderklep wordt bij alle maten aan de binnenzijde machinaal bewerkt. Samen met de gevulkaniseerde voering zorgt dit voor nog constantere rubberdikte en rondheid. Ook de afdichting van het klepblad en de radius worden verder geoptimaliseerd. Met als voordeel nog lagere en betrouwbare draaimomenten, een langere levensduur en een kostenefficiëntere bedieningsselectie. 

Nieuw ontwerp klepschijf

De vorm van het schijfontwerp is lensvormig, dit zorgt voor een optimale stroming, minder stromingsweerstand en een lager gewicht van de schijf zonder in te leveren op sterkte en betrouwbaarheid.

Coating

De randen van de externe behuizing zijn minder scherp, waardoor de coating minder kans heeft om te beschadigen tijdens transport. Uiteraard zorgt dit voor een langere levensduur en minder herstelkosten. 

Nieuw ontwerp as-afdichting

De bovenkant van de as-afdichting is voorzien van dikkere O-ringen met kunststof (POM) spacers. Een dikkere O-ring is minder gevoelig en meer geschikt voor vele bedieningen. De POM spacers zijn corrosievrij en hebben een uitstekende chemische resistentie. De metalen afdichtingsringen met een elastomere binnenring aan de onderkant van de as zorgen voor een nog betere afdichting. 

Nieuw Anti-Blow-out ontwerp door een Anti-Blow-out-plaat

Het nieuwe anti-blow-out ontwerp van de as zorgt voor nog meer veiligheid. De uitstekende as-afdichting blijft gewaarborgd wanneer een handsteel of een andere bediening wordt verwijderd. Dit is volledig in overeenstemming met de nieuwste EN593- en API 609-vereisten.

Typeplaatje en traceerbaarheid

Alle EV-i vlinderkleppen worden voorzien van een typeplaatje met alle benodigde informatie met een QR-code die het serienummer weergeeft, zo is elke vlinderklep traceerbaar. Ook klant specifieke informatie is mogelijk op het typeplaatje. 

Typeaanduidingen

De productverbeteringen zijn van toepassing op onderstaande types: 

Types Wouter Witzel vlinderkleppen

Ons nieuwe type vlinderklep, de EV-i range, is vanaf nu in de meeste gangbare maten verkrijgbaar, de grotere maten worden later dit jaar geïntroduceerd. We zullen u hier per order zo goed mogelijk over informeren. Daarnaast werken we aan nieuwe documentatie, die zo spoedig mogelijk de oude documentatie op de website zal vervangen.